دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
11 ارديبهشت 1402 - 11:24
به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره)؛

میراث‌دار انبیاء و اولیاء

۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت بزرگمردی از سلسله وارثان علم و معرفت انبیاء و اولیای الهی است که امام راحل (ره) او را حاصل عمر خود نامیدند و تمام آثار قلمی و بیانی او را بدون استثنا آموزنده و روان‌بخش توصیف کردند.
کد خبر : 14067

پایگاه رهنما:

۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت بزرگمردی از سلسله وارثان علم و معرفت انبیاء و اولیای الهی است که امام راحل (ره) او را حاصل عمر خود نامیدند و تمام آثار قلمی و بیانی او را بدون استثنا آموزنده و روان‌بخش توصیف کردند. دو ماه و نیم از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر نگذشته بود که شراره‌های جهل و نفاق، وجود نازنین متفکر و معلم بزرگی همچون شهید آیت‌‌الله مرتضی مطهری (ره) را به شهادت رساند و انقلاب نوپای مردم ایران را عزدار کرد.

هرچند استاد مطهری خیلی زود از میان مردم رفت و دریغا که این انقلاب مدت زمان بیشتری از وجود پربرکت او استفاده نکرد، اما کتاب‌های کم‌نظیر او به عنوان گنجینه‌ای گرانقدر از آن روز تا امروز و تا بعد از این روزگار، همواره پیش چشم تشنگان طریق معرفت و دانایی است و راه را برای جویندگان حقیقت روشن خواهد کرد.

به همین مناسبت، مروری گذرا بر برخی کتاب‌های آن متفکر ماندگار، برای باز شدن باب مطالعه و انس با این آثار، مفید و مغتنم است.

* داستان راستان

این مجموعه شامل ۱۲۵ داستان واقعی از تاریخ اسلام است که با زبانی ساده و شیرین، عمیق‌ترین آموزه‌‌های الهی و نکات تربیتی را به نسل نوجوان، جوان و حتی بزرگسال ارائه می‌دهد.

* جاذبه و دافعه علی (ع)

این کتاب مجموعه‌اى است از چهار سخنرانى استاد شهید که در حسینیه ارشاد ایراد شده و در آن، به صورت مستند و مستدل، به معرفی سیره و روش امیرالمومنین علی (ع) در مواجهه با دوستان و دشمنان می‌پردازد و در خلال این مباحث، خطرات بروز انحرافات فکری در جامعه اسلامی را گوشزد می‌کند.

* سیری در سیره ائمه اطهار (ع)

بیان تحلیلی زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب آن می‌شود که پیشوایان دینی به عنوان نمونه‌های انسان مافوق و نه مافوق انسان و الگوهای عینی برای حیات فردی و اجتماعی معرفی گردند. استاد شهید در این کتاب به این نکته مهم پرداخته و حیات سیاسی اجتماعی تنی چند از ائمه معصومین (ع) را به ویژه از نظر کیفیت برخورد با مسئله خلافت و حکومت، تجزیه و تحلیل کرده است.

* حکمت های و اندرزها (۲ جلد)

این کتاب مجموعه‌اى است دو جلدى و مشتمل بر مقالاتى از استاد شهید مطهری که در سال هاى ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ هجرى شمسى براى یک برنامه عمومى آشنایى با فرهنگ اسلامى و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب آن پیرامون راه و رسم زندگى و دستورات اسلام در این باب است.

* آینده انقلاب اسلامی ایران

این کتاب شامل مجموعه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هاى استاد شهید درباره انقلاب اسلامى است که بخش اعظم آن در فاصله زمانى پیروزى انقلاب اسلامى تا شهادت آن عالم ربانى (یعنى دو ماه و بیست روز) انجام شده و در آن، ضمن ترسیم اهداف و افق پیش روی انقلاب، آسیب‌ها و تهدیدهای آن را نیز بررسی کرده است.

* قیام و انقلاب مهدی (عج)

این کتاب حاوى دو بخش مجزا از یکدیگر است. عنوان بخش اول «قیام و انقلاب مهدى(ع) از دیدگاه فلسفه تاریخ» است. در این بخش استاد شهید مطهری مسئله مهدویت را در مقایسه با تئوری‌هایى که تاریخ را تحلیل مادى کرده‌اند، مورد بحث و بررسى قرار داده‌اند. در بخش دوم کتاب که عنوان «شهید» دارد، ارزش شهادت و قداست و علوّ مقام شهید از جنبه‌هاى گوناگون بررسى شده است.

* نبرد حق و باطل

این کتاب مشتمل بر دو بخش مجزا ولی مرتبط با یکدیگر است. در بخش اول ضمن طرح موضوع حق و باطل در دو قلمرو جهان هستی و جامعه و تاریخ، اصول ماتریالیسم تاریخی به نقد کشیده شده و نظریه اسلام در این باره ارائه گردیده است. در بخش دوم ابتدا مفهوم تکامل و تفاوت آن با پیشرفت بیان شده، سپس آینده بشر از دیدگاه مکاتب مادی از جمله مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً نظریه اسلام در این خصوص شرح داده شده است. پاسخ‌های مستدل و روشنگر استاد مطهری به پرسش‌های حضار در پایان مباحث بخش دوم، به جذابیت و وضوح این مباحث افزوده است.

* عدل الهی

در این کتاب که تدوین یافته چند سخنرانی استاد شهید مطهری در حسینیه ارشاد است، تلاش شده تا ابتدا اصل مسئله «عدل الهى» به روشنى طرح شود و سپس مسائل مرتبط با آن نظیر تبعیض‌ها و تفاوت‌ها، قضا و قدر، شُرور، مجازات‌هاى اخروى و… مورد بحث استدلالى قرار گیرد. نکته مهم و قابل توجه درباره این کتاب آن است که مباحث دشوار فهم و دیریاب فلسفى و کلامى با بیانى شیوا و روان و در عین حال مستدل و متقن طرح شده، به گونه‌اى که براى ناآشنایان با مفاهیم و اصطلاحات فلسفى نیز قابل فهم و سودمند است.

استاد مطهری در مقدمه کتاب به این مسئله اشاره کرده‌اند که آنچه در این کتاب آورده‌ام در حقیقت یک پاسخ عمومی است به همه کسانی که مکرر در این زمینه از من پرسش‌هایی کرده و می‌کنند.

* مسئله حجاب

این کتاب حاصل سلسله بحث‌ها و درس‌هایى است که توسط استاد شهید مطهری در جلسات انجمن اسلامى پزشکان مطرح شده و حاوی پنج بخش است. در بخش اول، تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند مورد بررسى واقع شده است. در بخش دوم علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این باب (ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و…) طرح و نقد شده است. بخش سوم به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف اختصاص یافته است. در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایى که بر اصل حجاب و پوشش از سوى مخالفان حجاب گرفته مى‌شود پاسخ‌هاى مستدل و منطقى داده شده است. در بخش پایانى کتاب، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به طور مفصل مورد بررسى و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

این کتاب نقش اساسى در خنثى کردن سیاست ترویج بی‌عفتی در رژیم منحوس پهلوى داشته است.

ارسال نظرات